Ilmailu

Kolumni ilmailuliitto.fi-sivuilla: Pienkenttien rahoituksen varmistaminen on paras tapa tukea harraste- ja yleisilmailua

Olen ollut lähes koko aikuisikäni ilmailun kanssa tekemisissä. Se on ollut sekä harrastukseni että ammattini. Suomen Ilmailuliiton hallituksen jäsenenä haluan edistää ilmailun toimintaedellytyksiä Suomessa niin, että tulevaisuudessakin mahdollisimman monella suomalaisella on mahdollisuus harrastaa ilmailua itseään kiinnostavalla tavalla.

Viimeinen hornet-lento ilmavoimien komentajana rissalassa helmikuussa 2012
Viimeinen hornet-lento ilmavoimien komentajana rissalassa helmikuussa 2012

Ilmailupäätöksiä monesta näkökulmasta 

Olen perehtynyt erityisesti ilmatilanhallintaan toimiessani ilmavoimien valmiuspäällikkönä ja sittemmin operaatiopäällikkönä sekä nykyään Fintraffic Lennonvarmistuksen hallituksen jäsenenä. Viranomaisyhteistyöhön perehdyin toimiessani pääesikunnan valmiuspäällikkönä. Tein Ilmatieteenlaitoksen kanssa lentosäätä koskevia palvelusopimuksia.

Ilmavoimien komentajana allekirjoitin kaupalliset sopimukset ja keskustelin Finavian johdon kanssa tulevan ilmailulain vaikutuksesta ilmaliikennepalvelujen kustannusrakenteeseen. Myöhemmin puolustusvoimain komentajana tein laajaa yhteistyötä eri ministeriöiden ja virastojen, liike-elämän ja järjestöjen sekä ulkomaisten yhteistyökumppaneiden kanssa.

Harrasteilmailusta ilmavoimiin

Puolustusvoimissa työskentelyn lisäksi olen aina ollut myös harrasteilmailija. Kipinä ilmailuun syttyi lennokkikerhossa Kuusankoskella vuonna 1972. Purjelentolupakirjan sain täytettyäni 16 vuotta, ja harrastus jatkui moottorilentokurssille. Yksityislentäjän lupakirjan sain Utissa vuotta myöhemmin.

PIper cherokee utissa kesällä 1977
PIper cherokee utissa kesällä 1977

Hakeuduin ilmailuharrastuksen myötä varusmiespalvelukseen ilmavoimiin, jossa aloitin Lentoreserviupseerikurssilla lokakuussa 1978. Varusmiespalveluksen jälkeen jatkoin kadettikurssille syksyllä 1979. Tämän jälkeen menin Kuopion lähelle Rissalaan Hävittäjälentolaivue 31:een lentämään MIG-21bis -hävittäjillä. Vuodet 1988–91 olin MiG-esityslentäjänä ja kiersin kesät ympäri Suomea lentonäytöksissä. Viimeisen MiG-taitolentoesitykseni lensin elokuussa 1991 Neuvostoliiton ilmavoimien vuosipäivänä Kubinkan tukikohdassa Moskovan ulkopuolella. Vuoden lopussa Neuvostoliitto lakkasi olemasta.

Toisen mig-yliäänilennon jälkeen Rissalassa 1983
Toisen mig-yliäänilennon jälkeen Rissalassa 1983

Jälkipolttimien jylinää amerikkalaisella taivaalla

Sotakorkeakoulun jälkeen olin muutaman vuoden ajan ilmavoimien lentokoulutuspäällikkönä. Valitsin ja valmistelin ohjaajat Yhdysvaltoihin USA:n merivoimien F/A-18 Hornet koulutukseen. Tätä en olisi uskonut reilua kolmea vuotta aikaisemmin istuessani MiG-hävittäjän ohjaimissa Moskovassa.

Toimin NAS Lemooressa Kaliforniassa ensimmäisen Hornet-koulutusryhmän johtajana vuonna 1995. Lensimme useissa tukikohdissa, joissa Top Gun -elokuvat on kuvattu, ja koulutuksemme ilmataisteluvaiheessa lensimme viikkoja Nevadan suola-aavikkojen yllä

HORNET-KOULUTUSRYHMÄ KALIFORNIASSA 1995
Hornet-koulutusryhmämme kaliforniassa 1995

 Top Gun koulutettujen lennonopettajien kanssa – ja heitä vastaan harjoitellen. Kalifornia-komennuksen jälkeen menin neljäksi vuodeksi Pirkkalaan Suomen ensimmäisen Hornet-laivueen komentajaksi. Vaimoni oppi kertavilkaisulla tulkitsemaan kasvojani, olinko päässyt sinä päivänä lentämään.

Vaihtui vuosituhat – ja tehtävät  

Siirryin syksyllä 1999 ilmavoimien esikuntaan operaatiopäälliköksi. Jatkoin edelleen Hornetilla lentämistä eri laivueiden harjoituksissa, jotta säilytin tuntuman ilmavoimien taisteluyksiköiden päivittäiseen toimintaan. Vuoden pääesikuntapalveluksen jälkeen siirryin vuodeksi Rovaniemelle Lapin lennoston komentajaksi. Lennoston motto on: ”Suomen puolesta – puolet Suomesta”.

Oli hienoa oppia tuntemaan myös Lappi sekä maasta että ilmasta. Rovaniemellä lensin kelpuutuksen kaksimoottoriseen Piper Chieftain potkurikoneeseen, jonka jälkeen aloin lentää reittilentoja monimoottorikoneella.

Lentämistä ja kenraalin hommia   

Aloitin ilmavoimien komentajana elokuussa 2008. Syksyllä 2009 kävin Pilatus PC-12:n tyyppiteoriat Pilatuksen tehtailla Sveitsissä, jonka jälkeen lensin tyyppikurssin Suomessa sveitsiläisten lennonopettajien kanssa.  Lensin reittilentoja Pilatuksella Suomessa sekä Ruotsiin, Norjaan Tanskaan ja Saksaan.

Pilatus pc-12 tyyppikurssi sveitsissä syksyllä 2009
Pilatus pc-12 tyyppikurssi sveitsissä syksyllä 2009

Viimeisen lennon ilmavoimien ohjaajana lensin kesäkuussa 2014 täytettyäni 55 vuotta. Päätin lentää Pilatuksen Selänpäähän, jossa odotti minulle 1974 ensimmäisen purjelennon koululennon lentänyt opettaja. Ympyrä sulkeutui ja neljän vuosikymmenen tauoton lentäminen päättyi.

Työ, harrastus ja elämäntapa

Viimeinen tehtäväni oli puolustusvoimain komentajuus. Viiden vuoden määräaikaisen tehtävän jälkeen siirryin reserviin elokuussa 2019. Arvostan sitä, että minut valittiin komentajakaudellani Suomen Ilmailuliiton kunniajäseneksi sekä myöhemmin 2020 Ilmailuliiton hallitukseen.

Hornet-osastossa meren yllä kesäkuussa 2014

Minulle ilmailu on ollut harrastus, työ ja elämäntapa, joka on määrittänyt tapaani toimia vuosikymmenien ajan. Nyt Ilmailuliiton hallituksessa haluan turvata harrasteilmailun toimintaedellytykset Suomessa, jotta nykyisillä ja tulevilla sukupolvilla olisi edellytykset ilmailuharrastukeen, joka saattaa johtaa myös työuralle.